Potatis och purjolökssoppa

Måste bara berätta om att jag verkligen lyckades göra en riktigt god potatis och purjolökssoppa igår.




Ingredienser:

2-3 potatisar
1st purjolök
     smör
lite mindre än 1/2 tsk dragon (torkad)
1 tsk körvel  (torkad)
1st grönsaksbuljongtärning
3,5dl vatten
2dl mjölk
0,5dl grädde
1dl créme fraiche  (jag änvände icas 34%)
dill&persilja           (jag använde 1/2 pkt fryst dill och lika mycket persilja)
salt&peppar



* Skala och riv potatisen

* Strimla purjolöken och fräs den i smör i en gryta/kastrull med alla torra kryddor

* Tillsätt potatis, buljong och vatten och låt det koka i ca15 min. (Tills vattnet kokat ner lite)

* Mixa soppan om du vill ( jag mixade inte min )och häll sedan i mjölken, grädden och créam fraichen. Låt det koka upp och smaka av  med salt och peppar sedan är den klar att serveras.


Smaklig måltid !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0